Klachten
Net als alle burgers hebben ook patiënten/cliënten bepaalde rechten en plichten. Deze dragen bij aan de kwaliteit, het vertrouwen en de veiligheid in de zorg. Alleen door waarborging van de rechten van de patiënt/client en de behandelaar kan er een goede vertrouwensband worden opgebouwd, wat, zeker in het geval van een AVG, het verloop van de behandeling kan bevorderen.
WGBO
De rechten van patiënten/cliënten en de regeling tussen patiënt en hulpverlener staan vastgelegd in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (WMCZ). De WBGO vormt in dit opzicht de belangrijkste wet, aangezien hier de regels staan die betrekking hebben op de relatie tussen arts/hulpverlener en patiënt/cliënt.
Als de patiënt/client of de wettelijk vertegenwoordiger twijfelt aan de diagnose of behandeling die de behandelaar (voor)stelt, mag hij/zij om een second opinion vragen bij een andere arts of deskundige. Dit kan ook als de patiënt/client of de wettelijk vertegenwoordiger extra zekerheid wil krijgen.
second opinion
Ook bij klachten op het gebied van onvrijwillige zorg / WZD kan door de patiënt/client, wettelijk vertegenwoordiger of de cliëntenvertrouwenspersoon een second opinion worden aangevraagd bij een deskundige arts op het gebied van de WZD (WZD-arts).
Onderliggende diensten
Wet- en regelgeving
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking krijgen de client/patiënt en de...